Noe av det viktigste barnet kan få med seg fra barnehagetiden er den sosiale læringen. Litt etter litt skaffer de seg erfaringer med det å være sammen med andre, de får øve seg på å dele og vente på tur. På å ta sin plass, men samtidig også slippe andre til. Få oppmerksomhet og gi oppmerksomhet. Vennskap. Hvordan være en god venn.
Språkstimulering er noe vi er opptatt av i Gullungene. Med denne aldersgruppen foregår veldig mye språkstimulering i hverdagssituasjonene, gjennom samtale med barnet og ved at vi hjelper barnet å sette ord på det vi gjør og omgir oss med. -Når vi kler på og av, under måltidet, når vi skifter bleie.
Men også i leken - når barna etter hvert begynner å leke late-som-lek og rollelek er de inne i den typen lek som i aller størst grad stimulerer språket. Vi synger med barna, og bruker rim og regler. Når vi konkretiserer disse gjør vi ordene enda tydeligere for barna, og hjelper dem til å holde på oppmerksomheten. Vi bruker bøker, og vi forteller med barna. Og kanskje viktigst av alt: Vi lytter til barnet prøver å formidle til oss. Først non-verbalt, så også ved hjelp av verbalspråket